به روز شده در سه شنبه 9 آبان 1402 16:19
شنبه 6 مرداد 1403 , Saturday, July 27, 2024
پربیننده ترین ها

تکلیف کسانی که سهام عدالت ندارند، چیست؟!

ظرفیت‌های منطقه آزاد برای بیماران کرونایی مسکوت مانده است

لزوم تمکین مراکز توانبخشی از شیوه‌نامه ستاد کرونا

مشارکت ۴۰ درصدی شهروندان آبادانی در انتخابات

آیا آمار مرگ و میر کرونایی «دو رقمی» خواهد شد؟/سرعت کاهش آهنگ ابتلا به کرونا کند شده است

در صورت اثبات تخلفات؛ پیگیر ابطال انتخابات شورای شهر آبادان هستم

هرگونه فهرست در فضای مجازی غیرمعتبر است/ استاندار در راه آبادان!

شناسایی ۷۲ مورد جدید مثبت ابتلا به کرونا در جنوب غرب خوزستان | ثبت ۴ مورد فوتی

نتایج انتخابات شورای شهر آبادان از نگاه شرجی‌پرس

۹ نفر بر اثر ابتلا به کرونا در جنوب غرب خوزستان جان باختند

دلایل تاخیر در روند اعلام نتایج انتخابات شورای شهر آبادان

ادامه روند افزایش ابتلا به کرونا در جنوب غرب خوزستان

دوگانگی در رفتار و تردید در گفتار

بیش از 93 هزار آبادانی در انتخابات شرکت کردند

کرونا ۱۹۰ نفر دیگر را در جنوب غرب خوزستان بیمار کرد | ثبت ۹ فوتی

واردات خودرو آزاد می شود

وضعیت مرگبار کرونا در جنوب غرب خوزستان

کوتاهی مسئولان یا عادی انگاری مردم؛ مسئول اوج‌گیری اخیر کرونا در خوزستان کیست؟

امنیت کاذب پس از دریافت واکسن کرونا، ممنوع!

کد خبر : 5161 تاریخ انتشار: سه شنبه 30 فروردین 1401 11:21
خبر اختصاصی اجتماعی

نیاز 20 هزار میلیاردی برای حل مشکلات آبادان و خرمشهر |هنوز برخی اسناد را به من نمی‌دهند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: برای عمران و آبادی  شهرهای آبادان و خرمشهر و رفع مشکلاتشان  به اختصاص و پرداخت ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به صورت ویژه و طی مدت سه سال نیاز داریم در صورت عدم تحقق این مسئله در مدت یاد شده به سبب افزایش نرخ تورم دیگر این مبلغ پاسخگوی رفع مشکلات نخواهد بود.

شرجی پرس | محمدرضا اسکندری مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، در نخستین نشست خبری با اصحاب رسانه که در محل سالن جلسات این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: سال پیش موضوع نامگذاری سالها با رویکرد اقتصادی از سوی مقام معظم رهبری کلید خورد و از همان ابتدا توجه ویژه ای به موضوع علم و دانش وجود داشت.

وی با بیان اینکه تحقق ظرفیت ها با دانش و علم اتفاق می افتد و باید به آن ورود کنیم و با استفاده از  ظرفیت‌های کشور نیازها را برطرف کنیم، گفت: دستگاه‌های اجرایی برای ارتقای کارهایشان بایستی به علم و دانش توجه کنند. اگر  بخواهیم کشورمان از واردات محصولات در زمینه های مختلف بی نیاز شود بایستی بتوانیم میان آنچه هست و آنچه باید باشد را پر کنیم و برای ان نیاز به علم و دانش داریم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند تصریح کرد: در تلاش برای ایجاد ناحیه علمی و فن آوری در اروند هستیم و در این باره با رؤسای دانشگاه‌های منطقه همچون نفت، علوم و فنون دریایی، پیام نور، علوم پزشکی، تربیت مدرس، اروندان و غیره برای یافتن راهکارهای رسیدن به این هدف تشکیل جلسه دادیم. از زمانی که در کشور به موضوع ناحیه علمی و فن آوری توجه شد در جهت ایجاد شرکتهای دانش بنیان، فضاهای آزمایشگاهی و پردیس ها نیز اقدام شد ضمن اینکه دانشگاهها نیز ارتقاء یافتند از جمله نواحی علمی و فن آوری می توان به ناحیه ی علمی و فن آوری شریف، تهران و تربیت مدرس اشاره کرد. در اصفهان نیز ناحیه علمی و فن آوری ایجاد شده است.

اسکندری افزود: طبق قرار، برای ایجاد ناحیه علمی و فن آوری در اروند نیز از معاونان آموزشی و پژوهشی دانشگاهها برای مشاوره در زمینه ی تعریف ساختارهای مورد نظر و عضویت در کارگروه عملیاتی برای انجام و ارتقاء فعالیت‌های تولیدی و کمک به تبدیل اختراعات و پژوهش های نخبگان به تولید بهره می بریم. بایستی فعالیت ها را بر پایه ی مباحث علمی از پیش ببریم. تشکیل دانشگاههای دانش بنیان در فعالیت های اجرایی اثرگذارند.

وی با اشاره به اینگه۵۰ درصد از دانشجویان خارجی کشورمان عراقی‌اند و این در حالیست که منطقه آزاد اروند از وجود این دانشجویان بی بهره اند، ادامه داد: عدم ارتقاء دانشگاه‌های منطقه دلیل اصلی این موضوع است. در صورت جذب دانشجوی خارجی در منطقه، چرخش مالی خوبی را نیز رقم می زند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، بیان کرد: برای پیگیری موضوعات منطقه در بخش های گوناگون به طور خاص کارگروه‌های مختلفی را در قالب میز خرما،  میز آبزی،  مسائل و پتروشیمی و گاز تشکیل می دهیم، همچنین قصد داریم نخستین نمایشگاه نفت را در منطقه راه اندازی کنیم.

اسکندری با اشاره به انجام کار کلنگ زنی عملیات احداث پایانه صادراتی اروند واقع در سه راهی یادمان شلمچه گفت: احداث این پایانه ۶۰ هکتاری، از فرصت های شغلی است که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود. فاز نخست این پایانه در سطح ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار با ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار احداث می شود.

وی با بیان اینکه دفاتر شرکت‌های خارجی در پایانه صادراتی مستقر خواهند شد، عنوان کرد: سرمایه‌‌گذار این طرح تاکنون با ۱۴ کشور برای دایر کردن دفتر تجاری توافق کرده ضمن اینکه ۱۳۵ دفتر در این پایانه احداث می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به اینکه به دنبال راه اندازی ایرلاین اختصاصی هستیم و در این باره نیز پیگیری‌ها و گفتگوهایی را هم آغاز کردیم، یادآور شد: حتی در صددیم تا با مشارکت خود منطقه یک شرکت هواپیمایی خاص را برای منطقه ایجاد کنیم . چنانچه ماده ۶۵ به صورت کامل اجرا نشود، مردم از مزیت منطقه آزاد بهره‌ای نمی برند. علت اصلی نارضایتی مردم هم از این بابت است که که منطقه آزاد اروند به وظایفش به درستی عمل نکرده و یا راهی را ناقص رفته و در نیمه راه رها شد و به جای پرداختن به محتوا به شکل آن پرداختند.

وی تأکید کرد: در حال حاضر برای عمران و آبادی  شهرهای آبادان و خرمشهر و رفع مشکلاتشان  به اختصاص و پرداخت ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار به صورت ویژه و طی مدت سه سال نیاز داریم در صورت عدم تحقق این مسئله در مدت یاد شده به سبب افزایش نرخ تورم دیگر این مبلغ پاسخگوی رفع مشکلات نخواهد بود.

اسکندری با تأکید بر اینکه برای رفع مشکلات زیر ساختی منطقه به طور جدی در حال پیگیری هستیم، گفت: سران سه قوه باید برای تخصیص این اعتبار تلاش کنند تا زیرساخت ها با بودجه دولتی در آبادان و خرمشهر ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اورند، تصریح کرد: زیر ساخت‌های ورزشی منطقه از شرایط مناسب برای میزبانی رویدادهای مختلف ورزشی برخوردار نیستند. لذا پیگیر احداث هکده ورزشی هستیم  و برای آن زمین مرتضی علی با کاربری ورزشی واقع در ابتدای خرمشهر را در نظر گرفته ایم و گفتگوهایی را نیز با وزارت ورزش داشته ایم. ضمن اینکه برای تعیین تکلیف وضعیت استادیوم تختی ابادان نیز پیگیریهایی انجام شده است. تا ظرفیت هایی در منطقه ایجاد نشود اتفاقات خوبی رخ نمی دهد.

وی در خصوص راه اندازی داروخانه هلال احمر در منطقه آزاد اروند، خاطرنشان کرد: با رییس اورژانس کشور برای ایجاد داروخانه ویژه(بیماران خاص)،  توریست درمانی و راه اندازی دوباره کلینیک مادر توافقنامه امضاء کردیم اما  برای اجرایی شدن آن بایستی دانشگاه علوم پزشکی با معاونت غذا و دارو مکاتبه کند و بعد از کسب موافقت از آنها هلال احمر مجوز اجرا دهد.

اسکندری در بخش دیگری از سخنان خود، افزود: کل ساختار اداری سازمان منطقه آزاد اروند ۳۵۰ نفر است و این در حالیست که به طور ماهانه به هزار و ۲۳۵ نفر در قالب نیروهای پیمانکاری، حجمی، مشاور و غیره حقوق و مزایا پرداخت می شود. ۸۰۵ نیروی مازاد طی سالها و به اشکال مختلف جذب شده اند. که این جوری حق پرسنل اصلی ضایع می شود.

وی با بیان اینکه همه حتی نیروهای سازمان منطقه آزاد اروند حق ورود به عرصه انتخابات و قرار دادن خود در معرض انتخاب را دارند، گفت: اگر کسی از مجموعه سازمان بخواهد با بهره گیری از امکانات سازمان به این عرصه ورود کند به طور جدی با آن برخورد می‌شود. اما اینکه فردی از مجموعه نیروهای این سازمان بخواهد کاندیدای انتخابات شود، از لحاظ قانونی منعی ندارد.

وی در پاسخ به چرایی وقفه در برخورد جدی با تخلفات در محدوده منطقه آزاد اروند و پیگیری تنها از طریق پیگیری‌های مردمی گفت: هنوز برخی اسناد را در این جا به من نمی دهند زیرا ممکن است اسناد و مدارکش را پنهان کرده باشند، طبق رایزنی های انجام شده، شرکت شتاب دهنده‌ها (اروندتک به عنوان تسهیل گر) به مرکز رشد دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر منتقل می شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند عنوان کرد: یکی از ضرورت های توسعه منطقه آزاد اروند ایجاد فضای اشتغال است که با ایجاد آن خدمات بهتری ارائه خواهد شد. احداث پالایشگاه خوزستان در منطقه آزاد اروند یک ضرورت است که با احداث آن زمینه اشتغال برای چهار هزار نفر فراهم می شود. این پالایشگاه با هزینه کرد ‌۶ میلیارد یورو و ظرفیت تولید ۱۸۰ هزار بشکه در روز و با مشارکت طرف چینی احداث می شود.

اسکندری افزود: در حال حاضر کارگروه ماده ۶۵ با مسئولیت معاون حقوقی رئیس جمهور و همچنین کارگروه پیگیری مسائل استان خوزستان تشکیل شده است که شنبه هفته گذشته نخستین جلسه آن برگزار و مقرر شد تا در وهله ی نخست دیدگاه‌ها مطرح شود.

وی ادامه داد: عمده مشکلات منطقه آزاد اروند عدم اجرای کامل ماده ۶۵ احکام دائمی مناطق آزاد در آن است. طبق ماده ۶۵ احکام دائمی برنامه توسعه کشور؛ حکمرانی واحد مناطق آزاد باید در اختیار رییس منطقه قرار گیرد.

اسکندری در پاسخ به تعیین و تکلیف دو اداره کل شکل گرفته در منطقه( اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و ورزش و جوانان) و نقش و عملکرد آنها، توضیح داد: در حال حاضر ۲ کارگروه ماده ۶۵ قانون مناطق آزاد توسط معاون حقوقی رئیس جمهور و کارگروه پیگیری مسائل ویژه استان با هدف رفع مشکلات تشکیل شده که اگر ماده ۶۵ و حاکمیت مناطق آزاد اجرایی نشود،ادارات کل فعلی را منحل می کنیم چراکه بدون تصویب این ماده قانونی ادرات کل معنایی ندارند و مشکلات را بیشتر خواهند کرد.

اسکندری با اشاره به احداث پایانه صادراتی اروند گفت: احداث این پایانه از فرصت های شغلی است که بزودی عملیات اجرایی آن آغاز می شود، فاز اول این پایانه با ۲۰ هزار میلیارد ریال اعتبار احداث می شود که فرصت شغلی برای ۲ هزار و ۵۰۰ نفر ایجاد خواهد کرد.ـ

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با بیان اینکه دفاتر شرکت‌های خارجی در پایانه صادراتی مستقر خواهند شد، بیان کرد: سرمایه‌ گذار این طرح تاکنون با ۱۴ کشور برای دایر کردن دفتر تجاری توافق کرده ضمن اینکه ۱۳۵ دفتر در این پایانه احداث می شود.

انتهای خبر/

بازدید : 2204
نظرات کاربران
درحال بارگذاری ...
نام
ایمیل یا شماره همراه (اختیاری)
نظر شما
ارسال نظر
{{model.doneMessage}}
{{model.name}}
{{model.date}}
{{model.time}}
پیام شما منتظر تایید می باشد
بارگذاری موارد بیشتر
تعداد نظرات : {{total}}
سایر اخبار
پر بحث ترین ها

نشست خبری دبیر شورایعالی مناطق آزاد با اصحاب رسانه منطقه آزاد اروند

رشد ۱۰۰ درصدی صادرات میله‌گرد از بندرخرمشهر

تختی آبادان به صنعت نفت-استقلال رسید

بیش از نیمی از مشاوران املاک خوزستان غیر مجاز هستند

پیش بینی برداشت پنج هزار تن خارک و رطب از نخلستان‌های خرمشهر

جزئیات حذف رمز کارت هوشمند سوخت در منطقه آبادان

سهام عدالت همچنان قربانی می گیرد

امیدیه و آبادان، گرمترین شهرهای جهان

ملی پوش عراقی به تیم صنعت‌نفت آبادان پیوست

پدیده جوان لیگ یک در جمع طلایی‌پوشان آبادانی

تعطیلی واحدهای تولیدی قابل پذیرش نیست

دستگیری عاملان تیراندازی در آبادان

مدیرکل اسناد خوزستان: انجام معاملات عادی و قولنامه‌ای ممنوع می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان منصوب شد

بازیکن مس شهر بابک به صنعت نفت آبادان پیوست

مدافع الزورا عراق در آبادان

تعطیلی دو روزه کشور شروع فصل جدید لیگ برتر را به تعویق انداخت

پایان مهلت استعفای داوطلبان مجلس شورای اسلامی

اعمال محدودیت ترافیکی در محورهای خوزستان

تازه های سایت

نشست خبری دبیر شورایعالی مناطق آزاد با اصحاب رسانه منطقه آزاد اروند

رشد ۱۰۰ درصدی صادرات میله‌گرد از بندرخرمشهر

تختی آبادان به صنعت نفت-استقلال رسید

بیش از نیمی از مشاوران املاک خوزستان غیر مجاز هستند

پیش بینی برداشت پنج هزار تن خارک و رطب از نخلستان‌های خرمشهر

جزئیات حذف رمز کارت هوشمند سوخت در منطقه آبادان

سهام عدالت همچنان قربانی می گیرد

امیدیه و آبادان، گرمترین شهرهای جهان

ملی پوش عراقی به تیم صنعت‌نفت آبادان پیوست

پدیده جوان لیگ یک در جمع طلایی‌پوشان آبادانی

تعطیلی واحدهای تولیدی قابل پذیرش نیست

دستگیری عاملان تیراندازی در آبادان

مدیرکل اسناد خوزستان: انجام معاملات عادی و قولنامه‌ای ممنوع می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی استان خوزستان منصوب شد

بازیکن مس شهر بابک به صنعت نفت آبادان پیوست

مدافع الزورا عراق در آبادان

تعطیلی دو روزه کشور شروع فصل جدید لیگ برتر را به تعویق انداخت

پایان مهلت استعفای داوطلبان مجلس شورای اسلامی

اعمال محدودیت ترافیکی در محورهای خوزستان

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان و پیمانکار آبفا بازداشت شدند